torstai 4. kesäkuuta 2015

Jälleen romaaniprojektin parissa


Yksi suosikkikuvistani on Langeais'n linnasta Ranskasta, Loiren laaksosta. Tämä tuli otettua jo vuonna 2012, mutta tähän postaukseen se todella kuuluu.:)

Kuten uhkasin, istun tietokoneen äärellä vaikka koko yön. Nyt kello on 5.30 aamulla, ja olen tuottanut kaksi uutta sivua - uutta aloitusta. Saa nähdä, jääkö sekään lopulliseksi, tai otanko sitä edes väliaikaisesti käyttöön. Tuohon asiaan kaipaan ulkopuolisen mielipidettä, jotta tietäisin, miltä tämä vaikuttaa verrattuna edelliseen.

Minun on vaikea nähdä samalla tavalla, annanko tarpeeksi tietoa hahmoista ja maailmasta, tai heitänkö riittävästi vai liian epämääräisesti vihjauksia tulevasta. Tunnen hahmoni, maailman, sekä tarinan kaaren niin hyvin, että minulle itsestäänselvät asiat eivät suinkaan ole sitä lukijalle.

Tässä yritän nyt lisäksi käyttää uudenlaista taktiikkaa, eli tuoda hienovaraisia viitteitä tunnetiloista, sanomatta mitään kovin suoraan. Loman aikana ennätin pohtia asiaa siltäkin kantilta, etteivät ne tunteet aina ole ihmisille itselleenkään kovin selkeitä. Varsinkaan, jos on kyse vaikeista teemoista.

Maailmaan sisään pääsemisessä auttoi edellisenä yönä kirjoittamani fiktiivinen runo.:) Eli sellainen, minkä olen kirjoittanut hahmoni puolesta. Aika hankalaa loppujen lopuksi, toisaalta kiehtovaa. Nyt kun olen näitä vastaavia runoja rustaillut muutaman, se rupeaa jo menemään paremmin.

Purin ensin hahmon mielentilaa treenikirjoituksen kautta, eli suolsin paperille kaiken lyhyessä ajassa. Siitä lähdin alleviivaamaan hyviä kohtia, jotka ovat sanoja tai lauseita. Niiden pohjalta hahmottelin sonetin, koska sellainen istuu tarinan maailmaan. Lisäksi sonetit ovat osoittautuneet minulle luonteviksi, koska riimit ja rytmi, sekä rakenne on annettu valmiiksi. Näiden seikkojen kanssa olisin muuten paljon enemmän hukassa runojen suhteen.

Hienovaraisista viittauksista, treenikirjoittamisen metodista tekstin tuottamiseen, sekä sonetin hallinnasta voin kiittää ensimmäisen vuoden opintojani.:) On aina mahtavaa huomata kehittyneensä, ja totisesti olen oppinut paljon.

Tänä yönä kirjoittamisfiiliksessä inspiroi erityisesti Silly Wizard: Bridget O'Malley.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että päätit jakaa ajatuksiasi.:)