lauantai 30. toukokuuta 2015

Kirjoittajaopiskelijoiden antologia


Vihdoin ja viimein se tuli painosta!:D Vietimme torstaina julkkareita ja Työväen Akatemian kevätjuhlia. Hyörin julkkareissa kamera kädessä, joten en saanut julkaistavaksi yhtäkään kuvaa itsestäni. Sellaista se on tämä kamerakätinen elämä.

Jännitin viimeiseen asti kannen ja kuvituksen onnistumista, koska itselläni oli siitä päävastuu, vaikka toki teimme tiimityötä.:) Kannessa käytetty kuva on omaa käsialaani Oxfordin opintomatkalta, koska halusin jotain, mikä istuisi nimeen muotojen tasolla.

Kaikkiaan antologia oli erinomainen kokemus, koska tiimityö sujui loistavasti - kun kaikki ovat yhtä hulluja, jokainen ahertaa parhaansa mukaan. Opimme kirjan tekemisen alusta alkaen. Itse pääsin hieman leikkimään Indesignilla, mikä oli päätavoitteeni grafiikkaryhmään ilmoittautuessa.:)

Opin samalla, ettei minusta olisi ammattigraafikoksi, minkä toki olen ymmärtänyt jo kauan sitten. Toisilla on luontainen silmä fontteihin ja tekstien asetteluun. En minäkään aivan sokea ole, mutta se kyky jää auttamatta vähäisemmälle tasolle.

Michel de Montaignen erästä esseetä mukaillen, vaikka omistaisin koko elämäni graafiselle suunnittelulle, en koskaan pystyisi saavuttamaan huippua. Joten miksi tehdä asiasta harrastusta vakavampaa? Sen sijaan kannattaa omistautua sille, missä oikeasti pystyy kehittymään lähes rajattomasti. Olen monta kertaa miettinyt omia rajojani, ja kirjoittaminen on ainut taidemuoto, missä niitä ei näy.

Kysymys lopulta onkin siitä, tehdäkö taidetta vai tiedettä? Koska tunnistan saman rajattomuuden humanistisilla aloilla. Toisaalta mahdollisuudet ovat mitä ovat, ja lisäksi nautin luovasta työskentelystä sekä alan opiskelusta aivan erityisesti. Siitä, että voin kurssin aluksi ilmoittaa oppimistavoitteeni runomuodossa ja lopuksi kirjoittaa oppimispäiväkirjasta proosatekstin. Esseestä voin tehdä vaikka dialogimuotoisen.

Opiskelu jatkuu osaltani vielä kaksi vuotta, sillä perusopintojen kokonaisarvosana riittää aineopintoihin.:) Mietin aloittaa syksyllä myös kirjallisuustieteen perusopinnot, ja toivon hartaasti, etten ole lastaamassa itselleni liiallista taakkaa. Romaanikäsistä ja sen taustatyötä pitäisi myös edistää, ja kesä tuppaa olemaan huonoa kirjoitusaikaa, koska mieli tekisi hillua liikkeillä.

Ps. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun ottamani kuva päätyy kirjaan.:) Täytyy vähän nostaa omaa häntää, sillä kuvaamani phalène löytyy muistaakseni kirjasta Suomen suosituimmat koirarodut. Siitä vain on kulunut pieni ikuisuus, joten en ole täysin varma nimestä - joka tapauksessa kuvaajat on lueteltu teoksen takaosassa.

perjantai 29. toukokuuta 2015

Myyrmäen asemalla

Nykyään kannattaa lähteä steissille hengailemaan.:) Vantaan Myyrmäkeen nimittäin. Kävin tutustumassa paikkaan tiistai-iltana taiteiden yön tapahtumasuunnittelun jälkeen. Aseman katsastamisen voi hoitaa vaikkapa torstaina 27.8. jolloin alueella tapahtuu paljon kivaa.


Asema on kymmeniä vuosia ollut samanlainen, peltisen ankea, kusenhajuinen rakennelma kuin mikä tahansa lähijunan pysähdyspaikka. Vaan ei ole enää.:D Tietoa projektista Tarja Kankkusen sivuilla.


Liukuportaatkin on saatu. Toivon vain, että kaikki hienoudet säilyvät, eikä joku vatipää käy tuhotöissä. Valitettavasti tuppaa usein olemaan niin, että itsekeskeiset ääliöt vandalisoivat yhteistä omaisuutta, kuten kirjaston kirjoja. Köyhät kyykkyyn, vai miten se menikään?


Tämä on oma suosikkini teoksista.:)


Jussi yleisen pianon näppäimillä.


En ole fiftari, mutta Mike's Dinerin vetovoima on vastustamaton. Tiistaina oli liian myöhä istua alas. Vilkaisin silti, että kahvikuppi maksaa 1,90 € ja paikka on auki yöhön asti.:D Huomattavasti sympaattisempi asemaravintola kuin Burger King Helsingin steissillä.


Toivottavasti ihmiset löytävät paikan, jotta se pysyy kannattavana. Persoonallisia kahviloita / ravintoloita / baareja on aivan liian vähän, ainakin pääkaupunkiseudulla. Turusta niitä löytyy paljon enemmän, ja tietysti täytyy mainita Tampereen vohvelikahvila.


Todellakin Mike's Diner on ma-to auki aamuvarhaisesta yhteen yöllä, perjantaisin ja lauantaisin peräti neljään. Sunnuntaisin aukeaa puolilta päivin, ja sulkeutuu yhdeltä yöllä. Hyvä tietää, jos tässä vielä sattuisi innostumaan myöhäisistä menoista. Kuten silloin joskus nuorena.;p Toisaalta kirjoitusharrastuksen tässä mittakaavassa on mahdollistanut nimenomaan rauhoittuminen. Nuorempana piti ryntäillä sinne sun tänne, vaikka vain sen vuoksi, että lähtee jonnekin.


Asemissa on silti edelleen omanlaistaan hohtoa riippumatta siitä, miltä ne konkreettisesti näyttävät. Olisi kovin helppoa hypätä junaan ja ajaa jonnekin, mieluiten kauas. Matkanteko itsessään on elämys, ei vain se, mitä päätepisteestä löytyy. Parasta on, jos pystyy poikkeamaan kiinnostaviin, yllättäviin paikkoihin reitin varrella. Jos minulla olisi enemmän rahaa, matkailisin enemmän.

Sattumoisin eräänä päivänä oivalsin viettäneeni koko elämäni jonkin lähijunareitin varrella. Heitetään tässä vaiheessa kehiin vähän nostalgiaa.:) Musiikkia lapsuudestani.

Taustalla soi Belinda Carlisle: La Luna

maanantai 25. toukokuuta 2015

Koiraskräppäystä, osa 1


Klikkaa digiskräppileiska alkuperäisessä koossaan auki täältä! En vieläkään ole päättänyt varmaksi, päivitänkö tällaiset taidepläjäykset jatkossa tänne vai Luovaan Luolaan.:p Uuden blogin puolesta puhuu päivitysten suurempi aktiivisuus, sekä ulkoasu, joka sallii leveämmät kuvat.

Lily syntyi phalèneksi, mutta pitkällisen identiteettivekslailun jälkeen päätti nostaa korvansa pystyyn. Nuorena se rakasti agilityä, hyppäsi ketterästi isojen koirien pöytäesteelle, ja muutenkin suoritti keinulaudat sun muut huimapäisellä vauhdilla.

Astmani puhjettua koirat muuttivat vanhempieni luokse, mistä siitäkin tuntuu kuluneen pieni ikuisuus. Vuonna 2012 Lily sai sydänkohtauksen ja kirjoitin pienen runonpätkän:

"Jäljellä on vain muistoja,
ja kohta muistaakseni
tarvitsen valokuvan;
hauras todiste siitä,
että olit olemassa."

Tiedostan aina vain paremmin ikäni, kun opiskelen ihmisten kanssa, jotka kävivät vasta kolmatta vuotta Lilyn syntymän aikaan - jolloin itse olin vähän päälle 20-vuotias idealisti, joka kovasti pohdiskeli elämän tarkoitusta ja sitä, miten pystyisi jättämään jälkensä maailmaan.

Lilyltä katkesi maitokulmahammas farkkujeni lahkeeseen, kun se innostui roikkumaan puntissa. Milloin ei raastanut kengännauhoja. Se oppi sahaamaan poskihampaillaan lakanoihin reikiä ja äitini kylpytakin vyön katki.

Lopulta me muutumme fiktioksi, muistoista kumpuaviksi tarinoiksi. Meistä tulee tyyppihahmoja, jotka kuvataan aina samojen kohtausten kautta. Jokin aines todellisesta, alkuperäisestä elämästä säilyy niin kauan kuin ihmiset muistavat.

Ehkä joskus kirjoitan koiratarinoita.:) Toistaiseksi tyydyn digiskräppäykseen. Tykkään tästä enemmän kuin aidoilla materiaaleilla skräppäämisestä siksi, että pystyn kuvankäsittelyohjelmalla toteuttamaan monia sellaisia juttuja, mitkä eivät oikeasti noin vain onnistuisi. Lisäksi taidot pysyy yllä ja aina välillä kehittyykin. Sekä kuvat on joka tapauksessa digimuodossa, ja netistä pystyy lataamaan ilmaisia tarvikkeita. Koska ne ovat ilmaisia, tarkemmin sanottuna usein linkwarea (= pitää linkittää tekijän sivulle), liitän postauksiin aina kiitokset materiaaleista.

Tähän leiskaan olen käyttänyt ilmaisia materiaaleja sivustoilta Cajoline-Scrap ja Binty Designs, sekä lataamaani brushia sivulta myphotoshopbrushes.com.

sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Työstä ja elämäntavasta


"Plus heureuses cent fois sont les bêtes sauvages,
Cent fois sont plus heureux les oiseaux aux bocages
Qui vivent pour le moins leur âge doucement."

Lainaus Jacques Vallée des Barreaux'n runosta La raison fait le malheur de l'homme

Sata kertaa onnellisempia ovat villieläimet, linnut metsiköissään, elävät rauhaisasti ikänsä vähäisemmän.

Jatkan ikuisuuskysymyksien pohdiskelua. Tällä kertaa työn ja elämäntavan suhteen, ja ongelman ratkaisuksi kannatan perustuloa.

Ihmisen työhistoria on loppujen lopuksi melko lyhyt. Valtaosa teki maataloustyötä, jossa ei auta katsoa kelloon, koska eläimet ja luonto eivät noudata ihmisen kalenterimerkintöjä. Kaupunkien käsityöläismestarit olivat kuin moderneja pienyrittäjiä. Palvelusväki eli työpaikoillaan, ja laskettiin osaksi taloutta. Aatelisetkin tekivät töitä - aatelisten väitetty laiskottelu on vallankumouksellisten propagandaa. Ja pohjimmiltaanhan juuri kukaan ei työskennellyt, koska ei tunnettu työn ja vapaa-ajan erottelua samaan tapaan kuin nykyään.

Ylipäätään on kyse työn käsitteestä, kuten vanhastaan on kysytty: miksi kotitaloustyö on työtä, jos sen tekee ulkopuolinen, mutta ei silloin, jos sen tekee perheenjäsen?

Kun henkilö jää kotiin syystä tai toisesta, puhutaan siitä, miten hän putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle. Työttömät makaavat syljeskelemässä kattoon. Sairaseläkeläisistä kukaan ei oikeastaan sano mitään. Itsenäisen työskentelyn suhteen kannetaan huolta siitä, että töntekijät putoavat ulos yhteisöistä, tai eivät ylipäänsä saa aikaiseksi yhtään mitään. Toki itsellenikin on sanottu, että enhän minä kuitenkaan tee mitään (joten minulle voi soittaa milloin vain päivän aikana, jne.). Että on hyvä, kun viimeinkin teen elämälläni jotain (päästessäni opiskelemaan).

Luin Hesarin pienehköstä jutusta taannoin spekulaatiota, ettei uusiin asuntoihin tarvitsisi työhuoneita enää lainkaan, kun kaikki kuitenkin käyttävät tablettia olohuoneen sohvalla. Kovin kauas on jäänyt Virginia Woolfin ihanne kirjoittavan naisen omasta huoneesta. Painajainen toteutuu jo tietokonekaupoissa: on valittava joko viihde-elektroniikka tai superkallis työkone ja pilvipalveluohjelmistot, joista saa maksaa hunajaa. Tokihan freelancerit, tutkijat, pienyrittäjät ja vakavasti asiaan suhtautuvat harrastajat ovat pohattoja, joita sopii rahastaa kyltymättömästi. Onhan heillä varaa jopa lusmuilla kotona sen sijaan, että kävisivät tuottavissa töissä 8-16 ja käyttäisivät iltansa somessa.

En ole nähnyt ainuttakaan työtöntä, sairaseläkeläistä tai muuten kotona viihtyvää henkilöä, joka makailisi paikoillaan muuten kuin todella kipeänä. Ihminen kaipaa tekemistä. Erityisesti kaltaiseni elämyshakuinen henkilö tuppaa aina toteuttamaan miljoonaa projektia, usein yhtä aikaa, mikä ei välttämättä ole järkevää, joten omaa innostustaan täytyy rajoittaa jotenkin.

Eikö työtä voisi vaihtoehtoisesti ajatella elämäntapana?

Miksi käsityö on työtä, jos sen tekee käsityöläinen, mutta hupimuoto, jos sen tekee itse? Aivan varmasti entisajan naiset (yhtä lailla talonpoikaiset kuin aateliset) mielsivät tekevänsä töitä, kun kehräsivät, kutoivat ja neuloivat tarpeellisia asioita oman taloutensa jäsenille. Entä miksei työstä saa nauttia?

Itse olen rakastanut yliopisto-opintoja liikaakin, mikä on yksi uupumukseeni aikoinaan johtaneista syistä. Pidän lukemisesta, rakastan historiaa, nautin erilaisten kysymysten pohtimisesta, asioiden selvittämisestä, ja nykyään elämääni hallitsee lähes kohtuuttoman suuri rakkaus kirjoittamista ja kirjallisuutta kohtaan.

Rajat ovat silti tarpeen, mutta miksi rajat täytyisi asettaa itselleen sen mukaan, miten toiset tekevät päivätyönsä? Hauskaa kyllä, juuri nyt vietän lomaa, mikä tarkoittaa, etten kirjoita, enkä juurikaan lue. En silti malta olla kirjoittamatta tätä blogia.;) Yksi uusi runokin on päässyt syntymään. Aina välillä päähän putkahtelee uusia ideoita siitä, miten kehitän romaanikäsiksen juonta ja hahmoja. Kännykkäni tehtävälista on täynnä muistiinpanoja, ja uusi muistikirja pitäisi väsätä.

Todellisuudessa nollaan päätäni aivan toisenlaisella aikataululla kuin pitämällä vuosiloman ja pari vapaapäivää viikossa (vaikka lomakin on tärkeää aina välillä). Olen havainnut pelit välttämättömäksi - kunhan eivät koukuta liikaa. Tälläkin hetkellä pidän toisessa selainikkunassa auki höpsöä kukkakauppaani. Toisenlainen toiminta auttaa myös: käsillä tekeminen, kuten askartelu, fyysinen toiminta, kuten siivoaminen, kävely ja uinti, sekä lukemisen osalta sisustus- ja naistenlehtien selailu.

Hassua kyllä, olen tosiaankin oppinut jollain tapaa nauttimaan siivoamisesta. Mikä ei tarkoita, että asunto pysyisi siistinä, mutta ainakin koen saavani jotain aikaiseksi. Laitan myös mielellään ruokaa ja leivon. Katson telkkarista joitakin sarjoja, leffoja, sekä valikoidusti tosi-tv:tä (häähulluja, poliisien kotihälytystä, pontikankeittäjiä, amisheja).

Jos en kärsisi astmasta, voisin viihtyä eläinten parissa. Lapsia meillä ei ole, enkä ole koskaan kokenut halua tai tarvetta hankkia lapsia. Liekö aivoissa jokin nuppi väärässä asennossa?

En myöskään koe mielekkääksi yrittää tahkota rahaa mahdollisimman paljon tai pyrkiä jonkinlaiseen urakehitykseen. Kenties tällaisia ajatuksia oli mielessä joskus teini-iässä, mutta ovat haihtuneet aikaa sitten. Jos olen pudonnut yhteiskunnan ulkopuolelle, en ainakaan itse ehdi huomata sitä - minulla on paljon tekemistä. En muulloin kuin keskustellessani "normaalien" ihmisten kanssa.

Arvostus ja hyväksyntä ovat ne kaksi tärkeää juttua, mitä ihminen loppujen lopuksi hakee. Eikä se ole mikään yksinkertainen asia, johon löytyisi helppoja ratkaisuja.

En harrasta kotoilua, enkä downshiftaa. Sen sijaan minulla on omanlaiseni elämäntapa. Koen tällä hetkellä löytäneeni sen, mitä haluan tehdä, ja pyrin löytämään itselleni oikeat tavat toteuttaa kaiken. Olen tavattoman kiitollinen siitä, että pystyn tähän, koska tiedän hyvin, miten asiat voisivat olla.

Ps. Tiedän toki myös, että me ihmiset olemme erilaisia, eikä yksi ratkaisu sovi kaikille.:) Toivon vain, että muutkin ymmärtäisivät erilaisuuden, ja pystyisivät hyväksymään sen, että ihmisten erilaisille kyvyille ja ominaisuuksille on oma paikkansa maailmassa. Koska jokainen tarkastelee elämää oman pienen päänsä sisältä (ja siksi olettaa, että kaikki maailman ihmiset ovat identtisiä juuri hänen itsensä kanssa), tätä seikkaa täytyy erikseen ajatella.

lauantai 23. toukokuuta 2015

Kirjoitustyön käytännöllinen kaaos


Tässä sitä esikuvaa.:) Alkuperäinen painos Miguel de Cervantesin Don Quijotesta Oxfordin Bodleian Libraryn näyttelystä. Mikä tekee kirjasta sellaisen, että tarina kestää monta sataa vuotta yhtä mielenkiintoisena kuin ensimmäisen painoksen julkaisuhetkellä?

Itse olen nautiskellut Ludovico Arioston Orlando Furiososta englanninkielisenä käännöksenä. Jostain luin, että kirjailija työsti teostaan 10 vuoden ajan. Se käsittää n. 700 sivua runomittaista kerrontaa - ja saatuaan sen kerran valmiiksi, Ariosto kirjoitti eeppisen tarinansa vielä uudestaan. Sulkakynällä ja musteella. *respect*

Oikeastaan on harmillista, miten klassikoista puhuminen pilaa kirjat. Puhe tuottaa mielikuvia tappavan tylsistä, korkeakirjallisista teoksista, jotka eivät millään tavoin voi koskettaa kenenkään modernin ihmisen maailmaa. Ne asettuvat jonnekin liian ylös, liian hienoiksi, historiallisiksi reliikeiksi, joihin viittaaminen tuottaa itsessään voimakkaita mielikuvia siitä, millainen se ihminen on, joka lukee klassikoita.

Omasta mielestäni Orlando Furiosoa, eli Raivoisaa Rolandia, pitäisi markkinoida eeppisenä keskiaikafantasiana. Olkoonkin runomuodossa, sen lyriikka on kuitenkin helposti lähestyttävää, ja tarinat suhteellisen kepeää romantiikkaa, huumorilla höystettynä.


Eksyinpäs aiheesta, mutta en malta olla aina välillä paasaamatta siitä, miten hienoja ja ajankohtaisia vanhat kirjat ovat edelleen.:) Älkää antako fiinin leiman tuottaa turhia ennakkoluuloja. Sitä paitsi 1500-luvulla ei tunnettu eroa viihteen ja korkeakirjallisuuden välillä, oli vain kirjallisuutta. Siksi Orlando Furioso on hienosti kirjoitettua, laadukasta viihdettä.

Postasin tähän kuvan omasta puoliskostani yhteisestä työhuoneestamme. Se on harvinaisen siisti, kuviahan tulee luonnollisesti näppäiltyä siivoamisen jälkeen. Työtuolin päällinen on Jussin trikookuteesta itse virkkaama. Tuoli itse on Ikeasta, taulut kirpputorilöytöjä, lamppu Kodin1:stä, verho, pöytä (uudelleen maalattu) ja matto sukulaisilta.

Tässä tuolissa yritän toteuttaa jotain, joka toivottavasti kulkisi renessanssiajan esikuvieni jalanjäljissä. Eli laadukasta viihdettä. Helpommin sanottu kuin tehty. Lukija ei saa tylsistyä, mutta toisaalta mutkia ei voi oikoa liikaa, ja se taas vaatii valtavan paljon taustatyötä eri aiheista.

Toki internet, yleiset kirjastot, ja vapaasti käytettävissä olevat yliopiston kirjastot helpottavat taustatyön tekemistä aivan suunnattomasti. Enkä tarkoita pelkästään historiallisen romaanin (jollaista työstän) vaatimaa ajankuvaa, vaan hahmojen psykologista taustaa ja maiseman yksityiskohtia. Koen, että juuri vaikkapa pyrkimys ymmärtää väkivaltaista käytöstä tukee tavoitetta tuottaa laadukasta proosaa.

Toisaalta koen hyväksi pitäytyä tietyissä genre-konventioissa, sellaisissa kliseissä, jotka tuottavat lukijalle nautintoa. Tämä ainakin on ajatukseni tällä hetkellä. Jää nähtäväksi, miten se uusimmassa versiossa toimii. Romaanikäsikirjoitus on ollut minulle vuodesta 2011 asti se prosessi, jonka aikana tarkoitukseni on oppia kirjoittamaan. Olen tuottanut samasta tekstistä monta versiota, joista jokainen on edellistä parempi. Nyt vasta tuntuu siltä, että tarina alkaa löytää oikeat uomansa.


Kuva Oxfordin opintomatkalta, collegen asuntolahuoneesta, kuvaa paremmin sitä, millainen kaaos työskentelystä pidemmän päälle seuraa. Otin matkalle mukaan kommentoidut printit romaanin aloituksestani, koska olimme käsitelleet sitä tekstiseminaarissa kevään aikana. Niiden pohjalta naputtelin editointia menemään kahden täyden päivän ajan. Toki homma jäi vielä kesken, jatkoin työstämistä kotona. Nyt olen pitänyt lomaa ennen kuin taas ryhdyn toimeen.

On omalla tavallaan hyvin vaikeaa hyväksyä omat tapansa ja rajoituksensa. En pysty kirjoittamaan bussimatkoilla (tai edes lukemaan), koska saan matkapahoinvointia. En pysty työstämään aamusivuja heti herättyäni, koska migreenikohtaus alkaa varmasti, jos verensokeri laskee liian alas. Siispä aivan ensimmäiseksi minun täytyy syödä jotain. En pysty kirjoittamaan missä tahansa, koska häiriinnyn ihmisten läsnäolosta ja äänistä.

Minun täytyy voida ensin upota maailmaan, mikä vaatii yleensä juuri oikeanlaisen musiikin taustalle: dominoin yhteisen työhuoneemme äänimaailmaa. Jussille se sopii, koska hän ei häiriinny lainkaan samalla tavoin. Jussi ei myöskään kärsi matkapahoinvoinnista eikä migreenistä. Minun työskentelyni tapahtuu enemmänkin on/off -tyylisesti, joko teen täysillä tai en tee lainkaan. Innostuessani olen usein istunut läppärin äärellä läpi yön, vaikka valvominen rasittaa tässä iässä jo huomattavasti enemmän kuin nuorempana. Yö on hienoa työskentelyaikaa, koska silloin kaikkialla on hiljaista. Elämän pienet taustaäänet vaikenevat. Ei kuulu liikenteen huminaa, naapurit nukkuvat.

Olen vuosien aikana moneen kertaan yrittänyt luoda itselleni työskentelyrutiineja. Säännöllistä rytmiä, jonka mukaan heräisin ajoissa, tekisin hommia, söisin lounaan, jatkaisin työtä, ja saisin levätä illalla. Olen suunnitellut aikatauluja kunnianhimoisesti tai realistisesti, lyhyempää tai pidempää päivää, vaihdellut kellonaikoja, aivan mitä tahansa - eikä mikään onnistu viikkoa pidempään.

Se tuntuu samalta kuin kävely kesäisin ilman kenkiä: ihmiset patistelevat, että kyllä ne jalkapohjat kovettuu. Näin minulle on sanottu viimeiset 38 vuotta, mutta sorapinta tuntuu edelleen sietämättömän tuskalliselta. En pysty kävelemään soratietä paljain jaloin, enkä ylläpitämään rutiineja.

Rutiinien sijaan olen hyvä siinä, mitä kevään aikana on tullut eteen: jäämään satunnaisesti koululle tekemään ylimääräistä työtä, vaikka ilman ruokaa (ja kärsimään migreenin palkkana, mutta shit happens), korjaamaan omat virheeni, sekä puurtamaan kuvankäsittelyn ja taitto-ohjelman kommervenkkien parissa tasan niin pitkään, että homma on valmis aikataulun puitteissa. Olen myös huolehtinut kommunikaatiosta oman tiimini ja toisten välillä. Kaiketi olisin ihanteellinen projektityöntekijä, kunhan ei tarvitse herätä joka aamu samaan aikaan, mennä kahdeksaksi töihin ja lähteä vapaalle neljältä.:p

Kaari Utrio on jossain haastattelussa sanonut tekevänsä hyvin säntillistä työpäivää juuri tuolla tavoin, sekä hoitavansa myös kirjojen taustatyön yhtä säntillisesti ennen kuin ryhtyy kirjoittamaan. Toinen, jonka nimeä en valitettavasti muista, on työstänyt esikoistaan vaikka vartin kerrallaan siellä sun täällä, missä sattuu olemaan.

Itse asiassa minä jopa viihdyn ihmisten parissa niin hyvin, että eräs tuttava on arvellut, etten työskentele tarpeeksi ahkerasti. Luonnollisesti kukaan ei näe kirjoittamistani, kun se tapahtuu pääasiassa öisin. Enkä suostu hautautumaan työhuoneeseen, vaan lörpöttelen kirjoittamisesta ja projekteistani samanhenkisten kanssa, hankin palautetta eri tahoilta, ja ylipäänsä rikon mielikuvaa yksinäisesti puurtavasta kirjoittajasta. Vaikka toki mieluiten juuri puurran yksin, omassa rauhassani - kukaan ei vain näe sitä.

Tuttavani kommentista innostuneena laskin edellisen kokonaisen versioni sivumäärän 1,5 -rivinvälillä: 860. Sen olin tuottanut runsaan vuoden aikana. Suhteessa epäiltyyn laiskotteluuni olen ylpeä tästä saavutuksesta.:) On tietenkin kysymisen arvoista pohtia, tehostuisiko työskentely, jos pystyisin noudattamaan säännöllisiä rutiineja?

Taannoin kävin Myyrmäen kirjastossa kuuntelemassa, kun Kristiina Vuori puhui teoksistaan ja omista työskentelytavoistaan. Pistin korvan taakse maininnan, että hän kirjoittaa 5 sivua arkipäivinä ja viikonloppuisin editoi.

Kirjaohjelmassa puolestaan Karin Fossum kertoi kirjoittavansa surkeatasoista raakatekstiä 3 kuukautta, jonka jälkeen hän käyttää loput 9 kuukautta vuodesta editointiin. Laskin, että 5 sivun päivävauhdilla pystyisi 3 kuukauden aikana tuottamaan 450 sivua raakatekstiä.

Miksi välitän tällaisista luvuista? Yritän kaiketi löytää jotain raameja, hallita kaaosta, ja mieltää konkreettisemmin, millaisen urakan olen itselleni asettanut. Mitä vaatii käytännössä, jos julkaisee yhden kirjan vuodessa? Tai edes säännöllisesti. Tietenkin ensimmäinen askel olisi saada jotain julkaistua... Kun saisi käsiksen edes siihen kuntoon, että sen voi lähettää kustantamoihin.

Vaatiiko tekstin valmiiksi saattaminen sen 10 vuotta, mikä Ludovico Ariostolta kului? Orlando Furioso on kestänyt aikaa, mutta itse kirjoitan läppärillä ja käytän kymmensormijärjestelmää. Mustepullo ja sulkakynä löytyy kaapistani vain askartelutarkoituksia varten ja siksi, että se on jotenkin niin jännää. Open Officen valjastaminen romaanin tuottamiseen tuntuu auttamattoman epäromanttiselta.

Pelkään koko ajan, että menetän innostukseni, sen intohimon palon, joka ajaa kirjoitusvimmaa. Muuttuuko tarina jossain vaiheessa rutiiniksi? Tuleeko siitä tylsä viimeistään sitten, kun olen kertaalleen editoinut kaiken? Ja miten ihmeessä jaksan aina vain? Milloin voin huokaista helpotuksesta, katsoa ylpeänä ja kauhuissani valmista teosta?


Kuvassa on taustatyömateriaalia ja muuta lukemistoa keväältä, nyttemmin kirjapino on jo pienentynyt.

On sinänsä ollut lohdullista löytää itsestään tekijät ongelmallisten piirteiden taustalla. Perfektionistiksi olen itseni tiennyt kauan, ja kamppaillut taipumuksen ylivaltaa vastaan. Perfektionismi on hyvä renki, mutta huono isäntä. Hallitessaan sen tappaa tekemisen ilon ja jähmettää paikoilleen. Alistettuna sopivaan asemaan se puolestaan huolehtii siitä, ettei tarvitse koskaan murehtia päästävänsä käsistään mitään aivan luokattoman huonoa.:) Perfektionismista ei siis tarvitse hankkiutua eroon, se vain täytyy saada kuriin ja työskentelemään ihmisen hyväksi eikä häntä vastaan.

Uudempi oivallus on lyhennepari HSP / HSS - highly sensitive person / high sensation seeker. Suomeksi tarkoittaa erityisherkkyyttä yhdistettynä elämyshakuisuuteen. Olen lisäksi kohtuullisen ekstrovertti. Introverteistä ja herkästi itkevistä uskovaisista erityisherkistä on puhuttu paljon julkisuudessa, meistä friikeistä ei juurikaan. Eivätkä tietenkään kaikki erityisherkät ole samanlaisia, koska yhdistävä tekijä on vain ja ainoastaan hermorakenne, eli hermoston toiminta.

Puhun ongelmista siksi, että itselleni niiden työstäminen on tuntunut tärkeältä. Ei kai kukaan koe vastaavaa ahdistusta siitä, mikä toimii erinomaisesti? Mutta lopetan tähän, kiitos, jos jaksoit lukea näin pitkälle.:)

Gluteenitonta pastaa parvekkeella

Kehittelin jälleen uuden pastareseptin.:) Tosin koska päivällinen venähti klo 22 paikkeille, oli kiljuva nälkä ja kaikki kattilat likaisena, toteutin sen riisinuudelin avulla. Toisin sanoen pastasta tuli gluteeniton. Ja helposti, koska riisinuudelin päälle voi kaataa vedenkeittimestä kuumaa vettä ja n. minuutissa on valmista.


Kahden nälkäisen aikuisen annoksiin laitoin:

3 riisinuudelimöykkyä (moninpakkauksesta)
2 avokadoa
1 kesäkurpitsan
1 pienen pussin katkarapuja
4 kynttä valkosipulia
hieman auringonkukkaöljyä

Paistoin katkarapuja sekä paloitellut kesäkurpitsat (erikseen), käytin valkosipulia ja avokadoa pannulla. Ei ehkä olisi tarvinnut, mutta avokado on itselleni vielä vieras hedelmä. Ensimmäistä kertaa kokkailen siitä jotain. Tämän pitäisi nyt olla kohtuullisen terveellinen ja huonoa kolesterolia alentava ruoka.:) Täyttävää ja hyvää ainakin.


Nautin valoisista illoista ja öistä niin kauan kuin niitä kestää.:) Ruotsin armeijan ylijäämävillapaita huolehtii lämmöstä. Todella kestävää ja hyvää tekoa muuten, ja maksoin siitä vain 5 € Varustelekassa.

Lasitetun parvekkeen sisustaminen tuo pientä luksusta arkeen. Pöytä on dyykattu roskiksesta ja korjattu kuntoon. Pöytäliinan ompelin Ikean jämäpalakorista tekemästäni löydöstä. Kynttilänjalka on kierrätyskeskuksesta. Lautaset ovat kuitenkin Iittalan. Kehitin filosofian, jonka mukaan nätiltä astialta nautittu ruoka tekee onnellisemmaksi. Mitä tyytyväisempi ihminen on ruokaansa, sitä täyttävämmältä se tuntuu. Eli hyvä ruoka, kauniit astiat ja mukava ympäristö tuottavat nautintoa, joka tyydyttää paremmin kuin silloin, jos joku näistä asioista on pielessä.

Tosin jos ympäristö on upea ja ruoka hyvää, ei astioita välttämättä tarvita lainkaan.;) Kuten lounaspiknikillä, joita olemme matkaillessa harrastaneet.

Taustalla soi mustarastaan laulu.

Tätä kirjoittaessani kuitenkin kuuntelen Guillaume de Machaut'n keskiajalla säveltämää musiikkia, josta etsin teidän iloksenne esimerkin:

perjantai 22. toukokuuta 2015

Poetry Jameilla Cafe Mascotissa

Helsinki Poetry Connection järjesti Poetry Jam -tapahtuman Cafe Mascotissa, Helsingin Kalliossa. Minä, Jussi ja ystävämme löysimme mukavan sohvannurkan, ja istuimme hyvän osan iltaa runotunnelmissa.:)


Runoilloissa on ihana noudattaa stereotypioita ja siemailla punkkua. Asu: takki kierrätyskeskuksen ilmaisvaatteista, paita KappAhlista, hame itse ommeltu vanhasta kankaasta. Kirpparilta mukaan tarttuneet, puna-valkopilkulliset tennarit ei näy kuvassa, ja aidon 70-lukulaisen kukkahuivin (sukuperintöä) olin riisunut, koska se on varsin lämmin asuste.

Vaikeaa poseerata, kun on itse tottunut heilumaan kameran takana. Ilme on taas vähän tuollainen, että minne sä Jussi tähtäilet.;)


Esiintymässä oli eräs Nuoren Voiman Liiton runokilpailun debytanteista, Rauno Riekki.


Pöytäseurueen juomat - kolme punkkua ja yksi cokis.


Alkuiltaa Karhupuiston kulmalla. Huomion kiinnitti jännä kiviaita.


Lähdettyämme Mascotista kävelimme Töölönlahdelle, jossa sumu ja laskeva aurinko tekivät maisemasta jotenkin sadunomaisen.


Ilta-auringon viimeinen hehku loisti Paasitornille päin.


Kuin pisteenä i:n päälle löysin lyhtypylväästä katutaidetta.:) Eikö runojen suhteen voisi muutenkin tehdä bookcrossingia tai geokätköilyä vastaavan systeemin, jossa taidetta kätkettäisiin löydettäväksi, ja paikat voisi merkata sivustolle? Tällaista tuli mieleen.

Tämän runon pystyy lukemaan netissä, se on png-tiedostona täällä. Poiminta on Luisa-Claudia Sovijärven vapaasti jaossa olevasta teoksesta Avaruuskaupunki.

Taustalla soi Phil Collins: Can't Turn Back The Years

torstai 21. toukokuuta 2015

Blogin pääjehu(t) esittäytyy

Tervetuloa uusvanhan, siloisenkarhean blogini äärelle! Olen viettänyt netissä aikaa vuodesta 1996 alkaen, tehnyt nettisivuja sekä blogannut satunnaista löpinää elämästäni ja viimeksi postaillut luovia projektejani Luovaan Luolaan. Yhteistyö Jussin kanssa jatkuu toki edelleen, mutta blogistaniassa uudet haasteet houkuttelee.:)

Paperinmakuisia mustetahroja lupaa toteuttaa luovaa lifestylea. Ulkoasu on omaa käsialaani: taustaksi skannasin kahvilla värjätyn paperin, otsikon valokuvan näppäsin Chinonissa, Ranskassa, vuonna 2013.


Opiskelen päätoimisesti kirjoittamista kansanopistossa. Ensimmäinen vuosi on nyt onnellisesti takana ja kirjoittamisen perusopintojen kokonaisarvosana koossa. Vuoden kohokohtiin kuului opintomatka Oxfordiin, Englantiin, ja tämä peiliselfie syntyi Ashmolean-museon toilettihopeita* tarkastellessa.

* Wanhan ajan ylimystön kaunistautumisvälineistöä. Veikkaan, että monelle modernillekin muotibloggarille menettelisi muovisten meikkipurkkien korvikkeeksi.

Oma kuontaloni on vaihtelun vuoksi / rahapulassa / koska ei ikinä tunnu olevan aikaa varata kampaajakäyntiä saanut kasvaa pitkäksi. Oikeastaan kampaajalla käyminen on aina tuntunut ahdistavalta. En ensinnäkään tiedä, mistä pitäisi puhua. Toisekseen aika harva kampaaja on samalla aaltopituudella hiusteni pituudesta: ettei sillä ole niin väliä, kasvava luonnonvara, jne. Pitkään pidin vaihtelevan mittaista siiliä. Hiukseni ovat sellaista paksua ja liukaspintaista laatua, että lyhyinä ne nousevat pystyyn. Kun on rivot ajatukset, tukkakin seisoo päässä.

Sivumennen sanoen teinigoottimenneisyydessäni yritin värjätä hiukseni mustiksi. Käytin kestoväriä, joka pysyi yhden viikonlopun ajan. Ystävät lohduttivat, ettei kukaan oikeastaan edes huomaa, mutta minä tiedän. Tukkani ei ole luonnostaan musta, vaan tummanruskea. Traagista, jos yrittää parhaansa mukaan ryhtyä vampyyriksi.


Hiusasiat tulvivat mieleni syvistä syövereistä, kun sain vuonna 2014 tädiltäni matkaseuraksi Petteri-peikon. Se on reissannut ympäri maailmaa aikoinaan mm. matkaoppaana työskennelleen tätini kanssa monen vuosikymmenen ajan, ja pääsee nyt edelleen koluamaan uusia kulmia.:)

Ryhdyin heti Pariisissa käyttämään Petteriä selfieiden näppäilyyn.:D Sen kuontalo muistuttaa elävästi omaani etenkin sellaisina aamuina, kun olen nukahtanut hiukset märkinä. Toki Petteri esiintyy kuvissa edukseen aivan omana, peikkomaisena itsenään - mutta aina parempi, jos asioista löytyy useampia merkityksiä.

Tässä kuvassa Petteri poseeraa minun ja Jussin pariisilaisesta supermarketista ostamiemme herkkujen kanssa: kolmea lajia juustoa, hanhi- ja ankka-rilletteä, patonki, persikoita, hyvää kivennäisvettä, täyteläistä punaviiniä, arabica-kahvia, Jussin suklaaleivos ja oma piispanmunkin kaltainen leivokseni. Olen nimittäin allerginen suklaalle.

Kenties minusta sittenkin tuli vampyyri, koska ihoni on herkkä auringonvalolle, sekä olen allerginen nikkelille ja suklaalle.;) Jälkimmäiset korvatkoon hopean ja valkosipulin.

Allergioita minulta toki löytyy muitakin, ja niiden ansiosta olen oppinut arvostamaan hyvää, yksinkertaista ruokaa. Ranskalaiset lykkäävät rillette-säilykkeeseen vain suolaa ja pippuria (ja runsaasti kyseisen eläimen omaa rasvaa), mutta se maistuu todella erinomaiselta patongin ja viinin kanssa.

Tavattoman aurinkoista loppukevättä kaikille teille, jotka eksyitte blogiini!<3

Follow my blog with Bloglovin

Taustalla soi Indochine: J'ai demandé à la lune